Å omfavne kritikk er en superkraft.
Jeg har ikke alltid likt å få kritikk. Tidligere i livet kom egoet mitt i veien, og det at andre så feil ved meg rokket ved mitt eget selvbilde. Med alder og erfaring ble jeg tryggere på meg selv, og jeg innså at kritikk fra andre egentlig var en gave.
Kollektiv intelligens eller kollektiv dumhet?
Når en gruppe mennesker jobber godt sammen, vil den kollektive intelligensen være større enn summen av de enkelte individenes intelligens.
Skaper din frykt for konflikt enda større konflikter?
De færreste av oss er glade i konflikter. Mange av oss er villig til å stå i mye negativitet for å unngå dem. Men kan denne frykten for konflikt ha motsatt effekt av det vi ønsker? Kan vår konfliktskyhet skape større og vondere konflikter?
Hvordan modner du din bedrift?
Mange sliter med å løfte blikket og henger seg opp i metodikk og organisering. De innser nødvendigvis ikke at det aller viktigste er å videreutvikle evnen til å skape god butikk i et skiftende marked. I iveren etter å transformere organisasjonen glemmer man målet, og man får nok ikke de effektene man er ute etter.
Hvordan lytter du?
Hvis du vil bli flink til å holde gode samtaler, må du være bevisst på hvordan du lytter. Det første steget er å tenke over hva du lytter etter. Prøver du å finne meningen i det som sies? Lytter du etter klokskapen hos avsender? Prøver du å forstå? I så tilfelle driver du med intensjonslytting, noe som inviterer til gode samtaler.
Er du bevisst på hvordan du samtaler med andre?
Som leder ønsket jeg ikke at noen skulle vinne eller tape. Jeg ville at vi skulle ta de beste beslutningene for bedriften. Dette ville vi kun få til gjennom å lytte til hverandre, ha respekt for våre forskjelligheter og bygge videre på hverandres ideer.
En enkel metode for korrigerende tilbakemeldinger
Det å gi gode korrigerende tilbakemeldinger er vanskelig. Samtidig er dette et viktig verktøy for en leder som ønsker å påvirke sine ansattes faglige og personlige utvikling.
Mangler diskusjonene dine struktur?
For noen år siden diskuterte jeg en problemstillingen med en annen leder. Han hadde en ansatt som var negativ til alle forslag, og folk rundt ham opplevde ham som slitsomt og demotiverende. Men han var også den som var flinkest til å se hva som kunne gå galt, og i så måte var han en unikt nyttig kollega. Kunne negativiteten hans styres bedre?
Mange bekker små…
Etter å ha jobbet tett med mange bedrifter gjennom et langt arbeidsliv, har jeg sett hvor vanskelig det er med kontinuerlig forbedring. Den etablerte sannheten er at folk motsetter seg endringer. Innovasjon blir vanskelig, og mange bedrifter sliter med å fornye seg.
Hello world!
Det er med stor glede og en viss spenning vi i dag lanserer selskapet Hive Consulting AS. Dere kan lese mer om oss på websidene våre, men vi har lyst til å dele litt om hvorfor vi har startet opp dette firmaet i denne blogposten.