Mange bekker små…
Etter å ha jobbet tett med mange bedrifter gjennom et langt arbeidsliv, har jeg sett hvor vanskelig det er med kontinuerlig forbedring. Den etablerte sannheten er at folk motsetter seg endringer. Innovasjon blir vanskelig, og mange bedrifter sliter med å fornye seg.
I en slik situasjon blir det fristende for ledere å vise handlekraft gjennom å sette i gang ambisiøse og omfattende endringsprogram. Slike prosesser skaper ofte mye forvirring og usikkerhet blant de ansatte og hindrer den fremgangen man er ute etter.
Min erfaring er at det virker mot sin hensikt å sette i gang slike ambisiøse prosjekter i en organisasjon som sliter med å endre seg. Jeg har imidlertid sett eksempler på at man kan oppnå mye med å tenke litt enklere.
Hvis man sitter i en organisasjon som mangler endringsevne, kan det være lurt å lære folkene å se etter de små endringene først. Mange små skritt over lang tid vil gi store forbedringer. Små endringer er lettere å se og letere å gjennomføre. Over tid vil folk bli flinkere til å se ting som ikke fungerer, og man skaper en kultur for kontinuerlig forbedring. Det vil gjøre det lettere å organisere bedriften for innovasjon.
Her er noen av det jeg selv har gjort for å finne de små tingene vi kan forbedre.
- Aktivt oppsøkt kritikk i medarbeidersamtaler.
- Lyttet oppmerksomt når kolleger har uttrykt irritasjon.
- Oppsøkt tilbakemeldinger om ting som kan gjøres bedre
- Spurt folk om hva som er deres største tidstyver
- Spurt folk om hva som hindrer dem fra å gjøre en enda bedre jobb
Hvordan gjør dere dette i din bedrift? Hva gjør dere for å finne små ting som kan forbedres? Legg gjerne igjen et tips eller en kommentar under.