En enkel metode for korrigerende tilbakemeldinger

Det å gi gode korrigerende tilbakemeldinger er vanskelig. Samtidig er dette et viktig verktøy for en leder som ønsker å påvirke sine ansattes faglige og personlige utvikling. Etter mye prøving og feiling, har jeg endt opp med en metode som heter COILED.

Metoden gir et godt rammeverk for hele samtalen, og sørger for at det faktisk blir en samtale. Man lager en arena for refleksjon, hvor det ikke er noen automatikk i at den som gir tilbakemeldingen har rett. Og man sitter igjen med en plan for veien videre.

Det oppstår konflikter og friksjon hvis man lar ting ligge å ulme. Det er bedre å snakke ut om ting på en respektfull og reflektert måte. Metoden fungerer like godt i barneoppdragelse som i personalsamtaler.

Hva er så COILED? Ordet er satt sammen av første bokstav i hvert punkt i prosessen.

Connection

Dette handler om å sette scenen for samtalen, få koblet begge deltakerne i samtalen på saken og gi et klart bilde av hva du gir tilbakemelding om.

Observation

I denne delen av samtalen handler det om å fortelle om hvilke handlinger eller oppførsel man ønsker å gi tilbakemelding om. Dette bør være spesifikt og noe du har observert selv. Dette bør være faktabasert og overleveres uten for mye følelser.

Impact

Etter du har delt observasjonen din, må du fortelle om hva du mener er konsekvensene av det du har observert. Dette må kommuniseres på en skikkelig måte, slik at den som får tilbakemeldingen forstår tydelig  konsekvensene av det som er gjort.

Listen

Nå er det den som får tilbakemeldingens tur til å snakke. Be vedkommende reflektere over det du har sagt. Vis respekt, og vær åpen for at det ikke er sikkert tilbakemeldingen din er riktig. Lytt aktivt og still gjerne spørsmål.

Establish Solution

Når dere begge har forstått situasjonen, er det på tide å finne en løsning og en vei fremover. Bli enige om hva som skal gjøres videre. Den som gir tilbakemelding bør ha tenkt ut et forslag på forhånd.

Definite Agreement

Det siste steget handler om at vedkommende viser at hen har tatt inn over seg samtalen og at hva de må gjøre for å korrigere. Hen må selv eie dette, og dere må bli enige om hva som må gjøres og når. Og husk for all del å følge opp!

Forrige
Forrige

Er du bevisst på hvordan du samtaler med andre?

Neste
Neste

Mangler diskusjonene dine struktur?