Mangler diskusjonene dine struktur?
For noen år siden diskuterte jeg en problemstillingen med en annen leder. Han hadde en ansatt som var negativ til alle forslag, og folk rundt ham opplevde ham som slitsomt og demotiverende. Men han var også den som var flinkest til å se hva som kunne gå galt, og i så måte var han en unikt nyttig kollega. Kunne negativiteten hans styres bedre?
Løsningen ble å strukturere diskusjonene deres mer, slik at folk forstod hvilken fase i diskusjonen de var i. Fasene ble definert som:
Sak (hva diskuterer vi?)
Fakta (hva vet vi?)
Muligheter (hvilke positive ting kan vi få til?)
Fallgruver (hva kan gå galt?)
Beslutning (er dette noe vi skal gjøre?)
Løsning (hvordan løser vi det?)
Siden han visste at de ville komme til punktet hvor man analyserte fallgruver, kunne han slappe av og glede seg. Og han begynte å bidra med kompetansen sin på de andre punktene også.
Siden har jeg brukt denne tilnærmingen i flere av bedriftene jeg har ledet. Ikke alltid, men jeg har dratt den frem når vi sliter med å diskutere skikkelig. Jeg må få poengtere at man ikke må følge rekkefølgen slavisk. Men vær tydelig på at man skal innom alle punkter og hvilket punkt man er på akkurat nå.