Hvordan modner du din bedrift?

Foto: Kjell Ljøstad

I det siste har jeg tenkt mye på hvordan bedrifter modner organisasjonen sin. Det er et tema jeg har diskutert med andre og reflektert over her.

Det har over tid vært et stort fokus på å modernisere og bryte ned siloer, ofte over i kryssfunksjonelle team. Mange sliter med å løfte blikket og henger seg opp i metodikk og organisering. De innser nødvendigvis ikke at det aller viktigste er å videreutvikle evnen til å skape god butikk i et skiftende marked. I iveren etter å transformere organisasjonen glemmer man målet, og man får nok ikke de effektene man er ute etter.

Mange bedrifter ser ut til å mangle en tydelig strategisk retning og fokus på å skape god butikk. Det blir da uklart for organisasjonen hva man skal oppnå og hvorfor. Det kan føre til uro og egenrådighet i organisasjonen. Jeg har sett bedrifter som ikke er helt rustet til å håndtere ledelsens ambisjoner og forventninger. Ambisiøse ledere har lett for å tro at en transformasjon vil gi dem det de trenger.

En bedrift har en hukommelse. Den husker hendelser. Den husker hvordan den har vært organisert før. Den husker det som fungerte bedre før vi startet med disse endringene. Folk i organisasjonen er opptatt av det som ikke fungerer. Noen snakker åpent, andre bak lukkede dører. Bedriften har en pulserende selvbevissthet som både kan drive folk fremover, men som også kan hindre dem i å gjøre jobben sin. Det er ikke lett å jobbe på en ny måte når man har gjort noe annet som har fungert over lang tid.

Organisasjoner har ofte en så høy kompleksitet at det blir vanskelig å identifisere riktige endringsgrep når noe ikke fungerer. Det snakkes mye om kultur. Jeg liker å snakke om folk. Vi må ha med de rette folkene til det vi skal gjøre. Det er utrolig viktig å huske på at når man gjør endringer, så må folkene i organisasjonen jobbe på nye måter. Vi må ikke undervurdere jobben med å avlære dem det gamle og lære dem opp i det nye.

Ved å være bevisst på hva vi skal slutte å gjøre, og utdanne folk til det nye, vil arbeidet få en bedre flyt og savnet etter det gamle og kjente vil bli mindre. Det kan også være at man trenger å hente inn noen som allerede kan det man skal gjøre, for å peke retning, redusere risiko og inspirere.

Vi må unngå at press for å levere fører til reaksjonære handlinger fra organisasjonen. Vi må unngå at man går tilbake til det gamle og kjente for å få levert, men at vi tør å ta ubehaget med å løse det på den nye måten. Når slike situasjoner oppstår må vi lage oss verktøy for å gjennomføre endring uten å kvele arbeidsgleden. Vi må lytte, være i dialog og involvere.

Små endringer skaper mindre støy. Vi bør ikke handle ut fra det som ikke fungerer i dag, men vi bør plante frø for hva vi ønsker å få til i morgen. Vi må utvikle rutiner som optimaliseres over lang tid. Vi må unngå at vi i mangel på egen forståelse av arbeidsprosessene, innfører generelle rammeverk som prøver å skape et inntrykk av at det representerer en magisk løsning på våre spesifikke utfordringer.

I stedet for å blindt følge en metodikk, må vi gjennom mange små forbedringer skape vår egen felles forståelse av hva som vil fungere i vår organisasjon og med våre mål.

---

Inviter meg gjerne på en kaffe om du ønsker å utforske disse ideene videre for din bedrift.

#RoarsRefleksjoner

Forrige
Forrige

Skaper din frykt for konflikt enda større konflikter?

Neste
Neste

Hvordan lytter du?