Hello world!
Det er med stor glede og en viss spenning vi i dag lanserer selskapet Hive Consulting AS. Dere kan lese mer om oss på websidene våre, men vi har lyst til å dele litt om hvorfor vi har startet opp dette firmaet i denne blogposten.
Vi i Hive Consulting har mange års fartstid i senior konsulentselskap som Webstep, Boitano, Miles og Sonat. De siste årene har vi med økende frustrasjon sett på hvordan salgsjobben i bransjen vår har endret seg for mange små og mellomstore konsulentselskap.
Der vi som selgere tidligere var rådgivere og samtalepartnere for kundene våre, opplever mange at de blir sittende på et kontor og svare på forespørsler. Der kunnskap om kunden, deres kultur og deres teknologistack ble sett på som forutsetning for å finne rett person til rett oppdrag, handler det nå mye om å sende inn cver og håpe på det beste.
Det er selvsagt mange årsaker til dette. Fremveksten av mange dyktige, små konsulentselskap har gjort det vanskelig for kundene å holde oversikten. Stor etterspørsel etter kompetanse gjorde det vanskelig å finne konsulenter gjennom kjente kanaler. For mange kunder ble det derfor en god løsning å benytte konsulentformidlere til å finne kompetanse til prosjektene sine.
Jeg har selv drevet senior konsulentselskap siden 2007, og sett hvordan dette har endret seg over tid. Jeg må innrømme at jeg i likhet med mange andre har sett på disse formidlerne som noe vi bare må forholde oss til. Mange kunder insisterer på å benytte dem, og vi har bare måttet spille med. Ofte til stor frustrasjon.
Som leverandør har jeg opplevd at mange konsulentformidlere har begrenset kunnskap om IT og utviklingsprosjekter. De kjenner heller ikke konsulentene de tilbyr inn til kunden i særlig grad. Prosessene for å velge hvilke konsulenter som spilles inn til kundene er ikke transparente og man får sjelden vite hvorfor man ikke er valgt ut. Man vet stort sett lite om formidlerens marginer og timepris til sluttkunden.
Det er sjelden å oppleve at kunden og konsulenten følges opp i kontraktsperioden. Og de færreste formidlerne tillater at du snakker direkte med kunden. Hvis det er noe konsulenten ikke trives med i et oppdrag, er det ofte vanskelig å eskalere det til noen som kan gjøre noe med det. Som arbeidsgiver har man et ansvar for å følge opp sine ansatte.
I det store og hele virker salgsprosessen veldig transaksjonell. Det virker som om man har glemt at det på den ene siden er en kunde med krav, behov, kultur og utfordringer, og at det på den andre siden er konsulenter med kunnskap, personlighet, erfaring og et behov for å bli tatt vare på.
Jeg opplevde til slutt at jeg ikke lenger trivdes med jobben min. Det var gjennom denne mistrivselen og gjennom gode samtaler med min partner Roar, at tanken om å gjøre noe med situasjonen dukket opp. Vi ville starte den konsulentformidleren som vi selv hadde hatt lyst til å gjøre forretninger med. Som jobber både på kundenes og konsulentenes premisser. Og som ser på en inngått kontrakt som en begynnelse, ikke som en avslutning av vår jobb hos kunden.
Vi har derfor som mål å være en konsulentformidler som både kundene og konsulentselskapene liker å gjøre forretninger med. Noen som tilfører verdi hos begge parter, som sørger for å finne de rette folkene til de rette oppgavene, og som følger opp kunder, konsulenter og konsulentselskap hele veien.
Hvis du synes dette høres interessant ut, ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale.