Er du bevisst på hvordan du samtaler med andre?
Etter å ha vært på et kurs for noen år siden, ble jeg mer bevisst på hvordan jeg snakker med andre. Det gikk opp for meg at mange av mine samtaler kunne karakteriseres som diskusjoner. Samtaler hvor partene argumenterer for eget syn og veldig gjerne vil ha rett. Samtaler med vinnere og tapere.
Som leder ønsket jeg imidlertid ikke at noen skulle vinne eller tape. Jeg ville at vi skulle ta de beste beslutningene for bedriften. Dette ville vi kun få til gjennom å lytte til hverandre, ha respekt for våre forskjelligheter og bygge videre på hverandres ideer.
For å få dette til må vi komme oss ut av diskusjonen og inn i dialogen. Denne samtaleformen er karakterisert av likeverd, og målet er å lære av hverandre og få til gode ting sammen. En god dialog er balansert og alle parter får komme til orde og man viser interesse for hverandres synspunkter. Man lytter interessert og stiller åpne spørsmål.
I en god dialog rundt problemløsning klarer partene å bygge videre på hverandres ideer og følger alle ideer fullt ut. Mange gode løsninger er født av dumme ideer.
Vær imidlertid klar over at den fine balansen i en samtale fort blir forstyrret. Unngå å avbryte hverandre. La være å rette på hverandre eller bruke sarkasme. Vær forsiktig med å verne for hardt om egne ideer eller meninger.