Om å møte veggen - Del 5: Hvordan kan du som leder følge opp en ansatt som er utbrent?
Dersom du har lederansvar der du jobber, er det også ditt ansvar å legge til rette for at dine ansatte skal ha en god mental helse. Vi vil anbefale deg å lese gjennom vår blogpost om "Hva er tegnene på utbrenthet?" og gjøre deg kjent med hva du kan se etter for å vurdere om en ansatt står i fare for å bli utbrent. Hvis du ser slike tegn er det viktig at du gjør tiltak for å unngå at den ansatte møter veggen. Husk at det ikke alltid er slik at den ansatte er åpen om at de sliter, eller at de selv innser at de gjør det. Dette er ikke enkelt!
Som arbeidsgiver er det mye en kan gjøre for å ta godt vare på de ansatte. Det handler om å legge til rette arbeidsdagen på en måte som tar vare på kollegenes mentale helse. Vi mener at en sentral del av dette er å bli kjent med dine ansatte slik at du vet hva de kan og hva som motiverer/demotiverer dem. Dette bør du så bruke til å legge opp arbeidet slik at alle ansatte har oppgaver de mestrer og ressurser til å gjøre jobben.
Grunnlaget for den positive psykologien er en studie fra 90-tallet som viser at det som i aller størst grad gir mennesker glede, er å være i flytsonen. Dette er når du er fullstendig konsentrert om oppgaven du gjør. Du glemmer tid og sted og du jobber med uanstrengt letthet. Det er en balanse mellom utfordring og ferdigheter og du har en følelse av mestring.
Hvordan kan du som arbeidsgiver nyttiggjøre deg av denne forskningen? Det kan du gjøre gjennom å virkelig kjenne dine ansatte, gi dem oppgaver som de både klarer å gjøre, men som samtidig er litt utfordrende, og så gi dem rom til å jobbe uforstyrret. Mange arbeidsplasser preges av for mange møter og dårlig disiplin når det gjelder å forstyrre kolleger. Lag regler for når det er ok å sende spørsmål på epost/melding, lag regler for når det er OK å kalle inn til møter og skap frisoner i kalenderen slik at folk får lov til å jobbe i fred. Gjerne fra morgenen av. Det er den tiden på døgnet da de fleste er på sitt beste når det gjelder å gjøre intellektuelt utfordrende oppgaver.
Hvordan kan du som leder håndtere en ansatt som allerede har møtt veggen og nå er sykemeldt? Her er det nyttig at du har brukt litt tid på å bygge opp en god relasjon mellom deg og den ansatte. Hvis ikke må du bruke tid på å bygge denne relasjonen nå. Det at du stiller opp i en slik situasjon vil i seg selv bygge en sterk relasjon og være en investering i å få en svært lojal medarbeider. Husk at det sjelden er late mennesker som blir utbrent. Det handler oftere om dine mest ivrige og pliktoppfyllende kolleger, som trenger å gjøre noen justeringer.
Ha fokus på å være et medmenneske, og følg opp jevnlig uten å legge noe press på å få den ansatte tilbake på jobb før tiden er riktig. Når tiden er moden for å få den ansatte tilbake på jobb er det viktig at arbeidet blir tilrettelagt. Begynn gjerne rolig og gi vedkommende oppgaver som ikke har så stort tidspress. Ha en god dialog med den ansatte og hjelp vedkommende med å gjøre det rette justeringene. Justeringer som vil sørge for at den ansatte ikke møter veggen igjen.
Å følge opp en ansatt som har møtt veggen er både krevende og givende. Det er vanskelig å gjøre alt riktig, men hvis du viser genuin omtanke og følger opp den ansatte jevnlig, vil du likevel ikke tråkke helt feil.
Etter å ha fulgt opp flere ansatte i slike situasjoner, har vi begynt å se på dette som en investering med mange positive gevinster. Vi har opplevd å få kolleger tilbake enda sterkere og bedre enn de var, med ny innsikt og modenhet. Vi har opplevd å bygge sterke relasjoner til folk vi setter stor pris på. Og vi har sett at det å ta vare på de som får problemer, skaper en trygghet hos andre kolleger om at de også vil bli tatt godt vare på hvis noe skulle skje dem.
Trenger du noen å diskutere dette temaet med, er det bare å ta kontakt med oss. Vi har mye erfaring, som vi gjerne deler med deg.