Full fart i feil retning?
Den siste tiden har vi sett flere vellykkede gründere gå ut på LinkedIn og snakke om at retning er mye viktigere enn fart når du skal etablere en bedrift, en tjeneste eller et produkt. Uttalelsene har vært myntet på de som forsøker å etablere noe nytt i et vanskelig marked, og har handlet om at riktig retning er viktigere enn høy fart, og at du ikke må miste motet selv om det går sakte. Dette har fått oss til å tenke på våre egne erfaringer med retning og fart. Farten du holder kan gjøre det vanskelig å se om du har rett kurs. Også når det går fort.
For noen år siden var vi med på å etablere en bedrift hvor det gikk så fort at det var vanskelig å se at retningen vi hadde valgt var feil. Vi vokste fryktelig fort, ansatte mange flinke folk og etablerte nye satsninger i rekordfart. For et trent øye ble det etter hvert åpenbart at veien vi var på vei ned ikke ledet til rett sted. Vi ville aldri kunne lykkes med den strategien vi hadde. Problemet var at vi holdt så stor fart, og hadde et så stort momentum at det var vanskelig å få andre til å se at dette bar galt av sted. Ingen ville høre på at vi hadde løpt både fort og langt, men i fullstendig feil retning.
Vi har også jobbet i selskap som har lykkes meget godt over lang tid. Vi var som en bil som hadde holdt 120 km/t i 15 år. Fordi vi hadde klart å holde denne farten så lenge, var det vanskelig å få folk til å innse at bilen trengte vedlikehold. Selv da det dukket opp nye biler som hadde kopiert de beste delene av vår bil, og forbedret de andre delene, var ikkw det mulig å få folk til å ta inn over seg den nye virkeligheten. "Det går jo så bra. Hvorfor skal vi gjøre endringer"?
Når du holder høy fart, skjer det mye i bedriften. Du blir opptatt av å få unna alle oppgavene og ta vare på alle mulighetene, og det blir mindre tid til å ta et kritisk blikk på det man faktisk gjør. Men selv om det går fort, er det kritisk viktig å sørge for at det man gjør går i riktig retning. Det er når alt går fort at konsekvensene av å gå feil vei er størst.
Vi har også opplevd hvordan det er å etablere noe nytt i et veldig vanskelig marked. Vi har følt frustrasjonen med å ha tenkt ut noe vi synes er smart, for så å oppleve at det går mye saktere enn vi hadde håpet. I en slik situasjon er det fristende å gjøre endringer og prøve alt for å få det til. Noen ganger kan en slik retningsendring være smart. Andre ganger kan det være fatalt. Hvordan vet du om du bør endre retning?
Hvor mye som blir gjort er ikke et mål på om du du gjør ting riktig. Bruk gjerne milepæler, som sier noe om du er på rett vei. Dine første kunder. Kunder som er av den beskaffenheten du er ute etter. Kunder som har henvendt seg til deg av seg selv? Kunder som kjøper igjen. Kunder som skryter av produktet ditt. Dyktige folk som ønsker å jobbe hos deg. At dyktige ansatte fortsetter å jobbe hos deg. Og så videre. Det er selvfølgelig ikke noe galt i å måle aktivitet, men mål de rette tingene. Klarer du å sette opp møter med de rette kundene? Hvor mange av dem igjen er interessert i å bruke produktet/tjenesten din? Hvor mange kommer tilbake og kjøper mer? Hvor mange leser markedsmaterialet du sender ut?
Å finne riktig retning er helt essensielt for å lykkes. Det er som regel vanskelig å vite hvor du skal før du begynner, og man bør bruke tid og kløkt underveis for å finne ut om man er på rett vei og eventuelt gjør justeringer. Dette gjelder om du etablerer en ny bedrift, en ny tjeneste, et nytt produkt eller nye features. Arbeidet som gjøres må ha en hensikt og et mål, hvis ikke kaster du bare bort tid og penger.
Vi i Hive Consulting har tatt i bruk OKR som et verktøy som skal sikre at vi har fokus på de rette tingene, og at det vi gjør tar oss i riktig retning. Alt vi gjør knyttes opp mot strategien vår, og vi har aldri mer enn 2-3 områder vi prioriterer å jobbe med. Vi gjør kvartalsvise evalueringer av arbeidet som er gjort og gjør så justeringer på hva som har fokus. Selv om vi har etablert oss i et svært vanskelig marked, har dette hjulpet oss å se at vi går i riktig retning. Men selv om det viktigste er å holde rett kurs, prøver vi hele tiden å gjøre små justeringer og nye ting som skal få opp farten vår.