Fra verdi til strategi
For en tid tilbake skrev vi en artikkel om hvordan vi hadde gått frem for å finne våre felles, og dermed også bedriftens, verdier. Denne gangen har vi lyst til å vise hvordan vi har jobbet for å ta verdien fra ord, til strategi til handling.
Det naturlige er å bruke vår sterkeste felles verdi for å illustrere. Denne verdien er: "Å være hjelpsom".
For å kunne gjøre dette til noe mer enn ord, må vi starte med å definere hva denne verdien betyr for oss, sett fra både et personlig og forretningmessig perspektiv. Siden vi er tross alt er en bedrift, var det aller viktigste å fokusere på det som traff begge disse perspektivene.
Etter en god diskusjon ble vi enige om at disse punktene på en god måte oppsummerte hvordan vi definerte det å være hjelpsom:
Å kunne påvirke andres liv i positiv retning gjennom
Å ha empati med andre
Å vise raushet
Å vise åpenhet
Dette er fremdeles rimelig ullent, men det er et nødvendig steg på veien mot noe mer konkret og håndfast. Vi skal nå gå fra "hvorfor" til "hvordan".
Hvordan skal vi påvirke andres liv i positiv retning? I sin enkleste form er det bedriften vår gjør å selge dyktige konsulenter som jobber hos partnerne våre til kunder som har behov for konsulentenes kompetanse. Så kjernen i vår hjelpsomhet bør være rettet mot disse tre aktørene: partnere, konsulenter og kunder.
Vi tror at nøkkelen til å hjelpe andre ligger i empati, altså evnen til å skjønne behovene, følelsene og sinnstilstanden til en annen person. Siden vi i Hive Consulting både har vært konsulenter selv, drevet konsulentselskap og vært konsulentkjøpere, har vi et ganske godt utgangspunkt til å forstå våre tre aktørers behov. Men vi må aldri anta at vi forstår. Vi må skape rom for gode samtaler og bygge relasjoner til partnere, konsulenter og kunder og gjennom disse relasjonene bygge solid og spesifikk kompetanse på akkurat deres behov.
Partnerne våre trenger først og fremst hjelp til å selge konsulenter. Dette er vår kjernevirksomhet, og det aller viktigste vi gjør for å hjelpe dem. Bedriften vår må være en salgs- og markedsmaskin som gjør at vi over tid kan gi partnerne en jevn strøm av nye oppdrag. Vi skal ikke gå i detalj på dette nå, men det er krevende å drive nysalg og det er helt essensielt at vi får tilgang til kunder som partnerne våre ikke hadde fått tilgang til alene.
Partnerne våre er utelukkende små, høykompetente konsulentselskap. Vi har selv drevet slike selskap i mange år, startet en håndfull av dem fra grunnen av, og deler gjerne vår kompetanse og våre erfaringer med partnerne våre. Dersom de står i en problemstilling som er vanskelig å finne ut av, stiller vi gjerne opp som diskusjonspartnere.
Dyktige konsulenter er ute etter krevende oppdrag, hvor de både kan utfolde seg med det de kan, men også hvor de får lære nye ting. Det er dermed viktig at salgsinnsatsen vår er rettet mot kunder som har krevende oppgaver, en moderne teknologistack og som lar konsulenter få lov til å bidra med sin kunnskap og kreativitet.
Dyktige konsulenter får ofte krevende oppgaver, og de havner av og til i krevende situasjoner i oppdragene sine. Det er viktig at de har noen å diskutere med og noen å blåse ut frustrasjon med. Da er det viktig at vi er tilgjengelige for en prat og villige til å lytte, dele av det vi kan og diskutere mulige veier.
Kundene våre kommer til oss fordi de har behov for hjelp til et spesifikt prosjekt eller en spesifikk rolle i sin organisasjon. Det er essensielt at vi har gjort oss kjent med kundens organisasjon, kultur og utfordringer, slik at det er mulig for oss å finne en konsulent som passer inn både til oppgaver og kultur. Dette igjen krever at vi investerer tid i å bli kjent med konsulentene før vi tilbyr dem til en kunde.
Våre kontaktpersoner hos kundene har også krevende jobber. De havner også i vanskelige situasjoner. Det kan være i teamene de er ledere for, eller i lederteamene de er en del av. Vi har selv mye erfaring med dette, og har vært diskusjonspartnere for ledere i mange år. Vi bidrar gjerne med det vi kan, som en nøytral tredjepart.
Hva om vi ikke er i stand til å hjelpe selv? Gjennom mange år i arbeidslivet har vi bygget oss et solid nettverk av kompetente mennesker. Hvis vi tror noen av dem kan bidra positivt, nøler vi ikke med å dra dem med inn i samtalen. Bare det at vi kjenner mange dyktige og hyggelige mennesker er en verdifull ressurs for de vi prøver å hjelpe.
Det vi har skrevet om så langt treffer de folkene vi har daglig kontakt med. Vi ønsker imidlertid ikke å begrense vår hjelpsomhet til dem. Vi ønsker å dele det vi har lært med så mange som mulig. Det er derfor vi skriver artikler som denne. Vi holder også foredrag for dem som spør oss om det. Og vi begynner nå med å jevnlig organisere webinarer med faglige tema. Dette vil hjelpe partnerne våre til å vise hva de kan til et bredt publikum, det vil gjøre at dyktige konsulenter får vist det de kan og det tilfører kundene våre nyttig kompetanse og erfaringer.
Vi er på ingen måte ferdig med å definere hvordan vi hjelper andre. Vi er fremdeles et ungt selskap, og nye momenter vil bli lagt til i fremtiden. Men det at vi har brukt våre egne verdier som grunnlag for strategien vår, har gjort at vi opplever arbeidsdagene som givende og meningsfulle. Vi føler at vi benytter vår egen personlighet inn i noe vi bruker en så stor del av livet på. Det føles som om selskapet vi bygger er en forlengelse av oss selv, og at vi får brukt våre egne styrker og våre egne erfaringer på den beste måten.
Det føles godt.