Skyggesiden av tjenende lederskap

Hvordan takle narsissistiske og psykopatiske trekk på arbeidsplassen

Tjenende lederskap trekkes ofte frem som den formen for ledelse som fungerer best i moderne kunnskapsorganisasjoner. Skal man bygge en organisasjon av selvstyrte, tverrfaglige team, kan man ikke ha dominerende ledere. Som en tjenende leder, er fokuset ditt rettet mot å tilrettelegge for andre. Sørge for at de har det de trenger for å gjøre en god jobb. Du må finne folk som er bedre enn deg selv i jobben sin og stole på at de ønsker å gjøre det som er best for bedriften.

Det snakkes lite om hva som skjer når slike ledere blir utsatt for kolleger med dårlige hensikter. Det at man har tilnærmet blind tillit til de rundt seg, er noe som enkelt lar seg utnytte. Marerittet er å få inn en person i en ledende stilling som er på spekteret for en diagnose som psykopat eller narsissist. 

Hvordan kjenner du igjen en slik person? Det er dessverre ikke helt enkelt. Slike personer kan være svært sjarmerende og morsomme. De er eksperter på å innynde seg hos de rette folkene og skape allianser. De er utrolig flinke til å bare vise de gode sidene sine til de personene de ønsker å innynde seg hos. Påvirkningen skjer subtilt og over tid, og kan være vanskelig å oppdage før det er for sent. 

Det er heldigvis noen tegn du kan se etter. En person med psykopatiske eller narsissistiske trekk, har egenskaper som gjør det vanskelig for dem å operere helt i det skjulte. Disse personlighetstrekkene er så sterke at de vil vise seg, og gi deg hint om at ikke alt er som det skal. 

En ting du kan se etter er hvordan vedkommende opptrer overfor folk de selv har en maktposisjon overfor. Det kan for eksempel være eksterne leverandører eller innleide konsulenter. Noen som vil ha mye å tape og lite å vinne på å si ifra. Hvis du ser at vedkommende snakker ned til, er ondskapsfull mot eller regelrett skjeller ut noen de har makt over, bør alarmbjellene ringe.

En annen ting du kan se etter, er hvordan slike personer har en tendens til å skrive om historien, slik at de selv ser bra ut. Hvordan de jobber for å skape et narrativ om at det de ikke har fått til er noen andres feil. Hvis du ikke selv har vært en del av historien er dette vanskelig å avsløre, men dette personlighetstrekket er så sterkt at de også vil prøve å skrive om historier du selv har vært en del av. Dette er narsissistens store svakhet. De klarer ikke å la være å fremstille seg selv i et positivt lys.

Ved å observere hvordan de snakker om folk som ikke er i rommet, kan du også lære mye. En person med de omtalte trekkene vil ofte snakke nedlatende om de som utfordrer dem eller ikke gjør akkurat som de vil. De sier ikke så mye direkte til personen, men jobber for å vende andre mot vedkommende. De lager et stort nummer ut av små ting for å stille personen i et dårlig lys.

Dette er noen eksempler på ting du kan se etter. Ting du må ta tak i. Spesielt hvis vedkommende sitter i en ledende posisjon. Hvis du ikke klarer å stoppe denne personen, vil vedkommende sakte, men sikkert endre kulturen i selskapet. Hen vil umerkelig skyve på grensene for hva som er akseptabel oppførsel, og normalisere det som en gang var utenkelig. Dette er svært vanskelig å snu rundt.

Det store spørsmålet er: Hva gjør du for å unngå at en person med narsissistiske eller psykopatiske trekk får herje med organisasjonen din? 

Man skal være forsiktig med å tillegge andre diagnoser, spesielt når man ikke er psykolog selv. Det behøver du ikke å gjøre, heller. Det er bedre å ha fokus på å bygge en kultur og et system som fanger opp uønsket oppførsel tidlig. Et system som inkluderer et ordforråd for den oppførselen som ikke er akseptabel, slik at det blir lettere å formulere tilbakemeldinger.

Det viktigste er å ha nulltoleranse for oppførselen jeg beskrev over. Når grenser tråkkes over må det tas aksjon. Første gang 1:1, men hvis ikke ting forbedrer seg bør du vurdere å ta aksjon foran andre, slik at det ikke brer seg et syn på at slik oppførsel er ok.

Det er også viktig å ha et etablert verdisett for bedriften. Et verdisett som du kan bruke som moralsk kompass. Du må være kompromissløs når det kommer til verdiene i selskapet. Du må bruke dem til å slå ned på uønsket oppførsel. Du skal si ifra når du observerer at noen gjør ting som går på tvers av disse verdiene. Du får aldri en person på et psykopatisk/narsissistisk spekter til å forstå at slik oppførsel ikke er akseptabel, men du kan få dem rundt til å forstå det. Hvis du ikke tar tak i slik oppførsel, risikerer du at selv den beste firmakultur kan forvitre.

Lar du det går for langt, risikerer du at vedkommende har bygget sterke allianser, og klarer å snu folk mot deg. De kan ha gitt folk posisjoner eller fordeler som skaper lojalitet og som hjelper dem med å skape et narrativ om at det er du som er problemet.

Du må legge bort din tjenende lederstil og ta de grepene som er nødvendig for å få vedkommende ut av selskapet. Du må legge bort empatien din for et øyeblikk og sette bedriften foran enkeltindividet. Det er ikke lett å si opp folk i Norge, men slik oppførsel er ikke akseptabel og man kan med regelboken i hånden guide dem ut av bedriften.

Hvis du selv er utsatt for en slik person og trenger noen å snakke med, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med meg.

NHI om psykopater.

Ledernytt om narsissister i arbeidslivet.

Slik kjenner du igjen en kvinnelig psykopat.

Forrige
Forrige

Hvem er disse folkene du omgir deg med?

Neste
Neste

Læring krever at du tør å føle deg dum