Hvordan kan du finne dine egne (og bedriftens) verdier?
For oss i Hive Consulting var det en selvfølge at bedriften skulle bygges på en grunnmur av sterke verdier. Det var en like stor selvfølge at vi måtte gjøre dette gjennom å søke i oss selv og finne våre egne verdier. Kun gjennom å finne våre egne verdier, hva som var aller viktigst for oss selv, kunne vi vedta bedriftens verdier. Til å hjelpe oss hentet vi inspirasjon fra Rune Semundseths fine bok Medarbeiderkoden.
Vi bestemte oss for å gå gjennom følgende øvelser for å finne våre egne personlige verdier;
Øvelse 1:
Tenk på en person du virkelig ser opp til. Tenk på hvilken verdier hos denne personen du verdsetter høyest. Dette er sannsynligvis svært viktige verdier for deg.
Øvelse 2:
Tenk på en person du misliker sterkt. Tenk på hvilke verdier hos denne personen du misliker aller mest. Skriv ned det motsatte av disse verdiene.
Øvelse 3:
Tenk gjennom en gang du var på ditt aller mest lykkelige. Hva gjorde du? Var du sammen med andre mennesker? Hvem? Hvilke faktorer bidro til din lykke? Hvilke verdier lå bak det som gjorde deg så lykkelig? Du behøver ikke begrense deg til én anledning.
Øvelse 4:
Tenk på en gang du virkelig var stolt over deg selv. Hvorfor var du stolt? Hvilke faktorer bidro til følelsen av stolthet? Hvilke verdier lå bak det som gjorde deg så stolt? Du behøver ikke begrense deg til én anledning.
Øvelse 5:
Tenk tilbake på en beslutning som endret ditt liv til det bedre. Hvilken verdi var det som lå til grunn for den beslutningen?
Øvelse 6:
Tenk tilbake på den vanskeligste beslutningen du har tatt i ditt liv. Hvilken verdi var det som bidro til eller hjalp deg til å ta beslutningen?
Øvelse 7:
Hvilke egenskaper og «kampsaker» ønsker du å bli husket for? Hvilke verdier ligger til grunn for disse egenskapene?
Når alle øvelsene var gjort gikk vi gjennom svarene våre, og vi diskuterte hvilke verdier som var viktigst for oss. Det ble etter hvert tydelig at vi hadde fire verdier som var sterkere enn de andre. For å tydeliggjøre verdiene ble vi enige om hva vi selv mente med dem, og hva vi kunne gjøre for å etterleve dem. Resultatet av dette arbeidet kan du finne her.
Jeg har gjort lignende øvelser før, både med større grupper og i mer etablerte foretak. Da kreves det gjerne at man bruker litt mer tid til å la tankegodset modnes. Hos min forrige arbeidsgiver brukte vi én samling på å finne verdiene våre. På neste samling ble vi enige om hva verdiene betydde for oss og hva konsekvensene av å ha disse verdiene ville være for oss. Så utarbeidet vi en strategi som gjorde at vi etterlevde disse verdiene.
Resultatet av å gjøre et slik arbeid er at du får et moralsk kompass for bedriften. Et kompass som viser veien til et selskap som de ansatte føler seg hjemme i. Et verdisett som det føles naturlig å strebe etter å etterleve. Man får en grunnmur å bygge firmaet på, som folkene i bedriften er omforent om og har fått lov til å være med å utvikle. Det gir lederen et veikart i å bygge den bedriften de ansatte ønsker å jobbe i.
Men pass på: Hvis du jobber på tvers av disse verdiene, risikerer du at folk mister troen på selskapet de jobber i, og i verste fall finner seg et annet sted å jobbe.