Det beste av to verdener

Hive Consulting tar sikte på å være den konsulentformidleren som både konsulenter, konsulentselskap og kunder ønsker å gjøre forretninger med. Vi ønsker å jobbe strategisk med våre kunder, gjøre det vi kan for å hjelpe dem å utvikle seg og skaffe dem den kompetansen de trenger for å gjennomføre sine planer og visjoner.

Vi vil jobbe som et tradisjonellt konsulentselskap, men uten å ha egne konsulenter. Når våre kunder har behov, vil vi henvende oss til vårt store nettverk av seniorkonsulenter, og finne de rette folkene til de rette oppgavene.

Før vi startet selskapet gjorde vi grundige undersøkelser. Vi gjennomførte over 40 dybdeintervjuer med konsulenter, senior konsulent-selskap og kunder som kjøper konsulenter.

Det viste seg at ingen av konsulentselskapene egentlig ønsket å selge sine konsulenter gjennom konsulentformidlere. De så på det som et nødvendig onde, som de ble nødt til å benytte fordi det krevende for et lite konsulentselskap å få oppmerksomhet fra kunder. De følte de mistet kontakt med både konsulent og kunde, og at de ikke kunne levere full verdi til de som kjøpte tjenestene deres.

Flere av konsulentene fortalte at de følte seg ensomme ute hos kundene. Det var ingen de kunne ta opp problemer med, ingen som kunne gå til kunden og ta opp ting de ikke syntes fungerte. Konsulentformidlerne viste liten interesse av å ta opp slike ting med kunden og de hørte kun fra dem når kontrakten skulle fornyes.

Det som overrasket oss, var at kundene opplevde det på samme måte. Flere av bedriftene vi snakket med hadde sluttet å bruke konsulentformidlere nettopp fordi de opplevde å ikke ha noen å eskalere problemer til. De opplevde at formidlerne ikke hadde den nødvendige relasjonen til konsulentene, og at de ikke forstod IT og utviklingsprosjekter godt nok.

Det viste seg imidlertid at det var et unntak fra denne regelen. Når de som formidlet andres konsulenttjenester var en annen konsulentbedrift, som selv hadde konsulenter hos kunden, fungerte ting mye bedre.

Kundene var også tydelige på at det var vanskelig å holde oversikt over alle konsulentselskapene. De siste årene har det vokst frem et stort antall seniorselskap, samtidig som etterspørselen etter konsulenttjenester har vært stort. Dette har gjort at behovet for konsulentformidlere definitivt er til stede.